Postępowanie z pacjentem po zaostrzeniu astmy – cz.2

Każde zaostrzenie astmy wymaga dokładnego przeanalizowania jego potencjalnej przyczyny. Zaostrzenia są najczęściej wynikiem infekcji dróg oddechowych lub ekspozycji na swoiste i nieswoiste czynniki prowokujące skurcz oskrzeli. Zakażenia wirusowe dróg oddechowych mogą spowodować wystąpienie ciężkich zaostrzeń, którym nie zawsze zapobiegają regularnie stosowane glikokortykosteroidy wziewne, a nawet doustne. Zażycie kwasu acetylosalicylowego lub innego środka z grupy niesteroidowych leków przeciwzapalnych (NLPZ) przez chorego na astmę aspirynową może wywołać ciężki napad, nawet zagrażający życiu. Jest to tym bardziej zaskakujące, że nadwrażliwość na tego typu preparaty pojawia się w pewnym okresie życia u pacjenta, który wcześniej mógł je bezpiecznie przyjmować. Dokładnie przeprowadzony wywiad pomaga zidentyfikować ewentualne przyczyny zaostrzenia i ustalić stosowne metody zapobiegawcze na przyszłość. Nie należy również zapominać, że niejednokrotnie zaostrzenie występuje wskutek nieodpowiedniego leczenia astmy, niestosowania się chorego do zaleceń, nieregularnego przyjmowania przez niego leków czy też ograniczonej jego wiedzy na temat swojej choroby.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *